Στο επίκεντρο η εκπαίδευση και οι αλλαγές που προωθούνται

Τοπικά

Ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας κ. Αλέξανδρος Κόπτσης στα Γιάννενα

Ξεκάθαρος ήταν ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας κ. Αλέξανδρος Κόπτσης στο ερώτημα τι μέλει γενέσθαι με τα σχολεία και την αύξηση των κρουσμάτων στην μαθητική κοινότητα που αγγίζει το 1,5 εκ. του πληθυσμού της χώρας.

Ο κ. Κόπτσης ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία τέτοια σκέψη για κλείσιμο των σχολείων ενώ επανέλαβε ότι διενεργούνται διαγνωστικοί έλεγχοι και λαμβάνονται μέτρα για να συνεχιστεί η δια ζώσης εκπαίδευση των παιδιών σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Ο κ. Κόπτσης ρωτήθηκε και για όσα καταλογίζει η Αξιωματική Αντιπολίτευση για «αλχημείες» στον αριθμό των κρουσμάτων για να απαντήσει ότι ο ΕΟΔΥ ανακοινώνει καθημερινά τους αριθμούς των κρουσμάτων και αυτά δεν μπορούν να αλλαχτούν.

Ερωτηθείς για τις συμπτύξεις των σχολικών τμημάτων ξεκαθάρισε ότι ακολουθούν την νομοθεσία και υποστήριξε ότι υπάρχει «εξορθολογισμός» ενώ υποστήριξε ότι έχουν κάνει χιλιάδες προσλήψεις εκπαιδευτικών.

«Δεν ισχύουν τα περί τιμωρητικής αξιολόγησης»

Μεγάλο κομμάτι αφιερώθηκε και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που σύμφωνα με τον Γ.Γ. θα ξεκινήσει φέτος. «Δεν έχει καμία σχέση με αυτό που προβάλλεται από κάποιους. Δείχνει τιμωρία, δείχνει συνέπειες, καμία σχέση. Αν δείτε ακόμα και των εκπαιδευτικών την αξιολόγηση, θα δείτε ότι η μοναδική «συνέπεια» είναι ότι θα πάρει την χαμηλότερη από την κλίμακα βαθμολογία, ότι δεν μπορεί να αντεπεξέλθει επαρκώς στα καθήκοντά του και εκεί έρχεται το κράτος και σου κάνει μια επιμόρφωση.  Ξέρουμε ότι υπάρχουν άνθρωποι που χρειάζονται κάποια επιμόρφωση και θέλουμε υγιείς εκπαιδευτικούς γενικότερα, σε υγιείς τάξεις για να βελτιώσουν την απόδοση και την αποτελεσματικότητα του σχολείου, προς όφελος των μαθητών.  Πρωτίστως σημασία και στόχος είναι ο μαθητής, πρέπει να φτιάξουμε την εκπαίδευση, να φτιάξουμε τους αυριανούς πολίτες που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις συνθήκες της εποχής. Χρηστικό και χρήσιμο σχολείο. Όχι κουραστικό, όχι αποστήθιση αλλά δραστηριότητες εργαστήρια. Καμία τιμωρητική διάθεση για κανένα σχολείο, για κανέναν εκπαιδευτικό» συμπλήρωσε.

Εκπαίδευση προσφύγων και προκλήσεις

«Εκπαίδευση προσφύγων: Προκλήσεις και προοπτικές» ήταν ο τίτλος της ημερίδας που διοργάνωσε η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου, στον πολιτιστικό πολυχώρο «Δημήτρης Χατζής». Στην ημερίδα συμμετείχε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης.

Ο κ. Κόπτσης κατά την διάρκεια των εργασιών είχε την ευκαιρία να μιλήσει για όσα έχουν γίνει αλλά και για όσα πρέπει να γίνουν για την εκπαίδευση συνολικά επικεντρώνοντας στην εκπαίδευση των προσφύγων που ζουν στην περιφέρεια της Ηπείρου. Στόχος όπως ακούστηκε είναι να υπάρξει μια αναλυτική περιγραφή όσων έχουν γίνει και όσων θα γίνουν στην κατεύθυνση ανάπτυξης των δράσεων εκπαίδευσης των προσφύγόπουλων. Όπως αναφέρθηκε κατά την διάρκεια της ημερίδας, παρά τις δυσκολίες και τις ελλείψεις σε τεχνολογικό εξοπλισμό και συνδεσιμότητα με το διαδίκτυο, κατέβαλαν προσπάθεια να διατηρηθεί η επαφή των παιδιών με την εκπαιδευτική διαδικασία.

«Υπάρχουν παθογένειες πρέπει να αλλάξουν»

Ο κ. Κόπτσης κατά την διάρκεια της τοποθέτησής του αναφέρθηκε στους γενικούς στόχους που έχουν θέσει για να ξεκαθαρίσει ότι «έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια αναδιάρθρωσης στην εκπαίδευση, γιατί είναι γεγονός ότι υπάρχουν πολλές παθογένειες, πολλά πράγματα που γίνονται σωστά και θα επιδιώξουμε να παραμείνουν έτσι και πολλές παθογένειες που πρέπει να αλλάξουν.  Όταν φέρνεις αλλαγές, είναι αναμενόμενο να έρθουν αντιδράσεις. Δεν μας φοβίζουν οι αντιδράσεις γιατί ο στόχος είναι κοινός και υγιής, να αλλάξουμε το σχολείο. Να το αναμορφώσουμε, να το αναβαθμίσουμε, να φτιάξουμε ένα σχολείο που θα είναι χρηστικό για τους μαθητές, εποικοδομητικό για τους εκπαιδευτικούς και χρήσιμο και αποδοτικό για τους γονείς».

Τα στοιχεία για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων

Ενδιαφέρον είχαν τα στοιχεία τα οποία παρουσίασε ο διευθυντής Εκπαίδευσης της περιφερειακής διεύθυνσης Ηπείρου Κωνσταντίνος Καμπουράκης. Ο κ. Καμπουράκης υπογράμμισε ότι από το 2016-2017 που ξεκίνησαν να λειτουργούν οι πρώτες εκπαιδευτικές δομές υποστήριξης προσφύγων, τα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με τους φορείς και τους διεθνείς οργανισμούς όπως είναι ο διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΔΟΜ), η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες και η Unicef κατάφεραν να πετύχουν πολλά.

Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ, συνέβαλε και συμβάλει σημαντικά στο έργο του υπουργείου, με πολλαπλές δωρεές εξοπλισμών, στα σχολεία. Επίσης, έχει προσφέρει προκατασκευασμένους χώρους τύπου κοντέινερ, για την κάλυψη αναγκών του προγράμματος της εκπαίδευσης των προσφύγων. Οι οικίσκοι χρησιμοποιούνται ως νηπιαγωγεία, ως χώροι εργασίας των ΣΕΠ καθώς και ως σταθμοί ελέγχου για τον Covid. Επίσης στηρίζει το εκπαιδευτικό έργο προσφέροντας εποπτικό υλικό και υλικοτεχνική βοήθεια σε σχολεία και κέντρα φιλοξενίας.  Σε σχολεία της Ηπείρου τάξεις υποδοχής, έχει προσφέρει μέχρι τώρα σε τρεις φάσεις, σημαντικό τεχνολογικό εξοπλισμό. Ήδη από την Παρασκευή θα προσφέρει 19 λάπτοπ σε σχολεία δευτεροβάθμιας στην Φιλιππιάδα και 35 τάμπλετ στα σχολεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στα Γιάννενα» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ειδική αναφορά στη συνεισφορά της Unicef

Από την αρχή της υλοποίησης του προγράμματος εκπαίδευσης των προσφύγων , η συνεισφορά της υπήρξε σημαντική. Όπως ανέφερε ο κ. Καμπουράκης αρχικά προσέφερε μια σφαιρική εικόνα των διεθνών πρακτικών και πολιτικών στα ζητήματα της εκπαίδευσης των παιδιών προσφύγων. Επίσης, συνεισέφερε στην κάλυψη των εξόδων του προγράμματος προληπτικού παιδιατρικού εμβολιασμού των προσφυγόπουλων και στην εκμάθηση της μητρικής τους γλώσσας στο πλαίσιο της μη τυπικής εκπαίδευσης.

«Χρηματοδότησε και οργάνωσε επιμορφωτικές δράσεις για τους εκπαιδευτικούς με επίσης διοργάνωσε συναντήσεις μέσω τηλεδιασκέψεων βοηθώντας ουσιαστικά στην μετάφραση οδηγιών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση των προσφυγόπουλων καθώς και στην μετάφραση χρήσιμων πληροφοριών για την Covid 19. Προσέφερε σχολικά είδη καθώς και εγχειρίδια αυτόνομης εκμάθησης ελληνικών, αραβικών και φαρσί στους μαθητές των δομών τον Μάρτη του 2021».

Τη φετινή χρονιά υποστηρίζει το πρόγραμμα «All Children in Education», για μαθητές που ζουν σε ανοικτές δομές φιλοξενίας. Οι υπηρεσίες αυτού του προγράμματος, αφορούν κυρίως σε μαθήματα γλώσσας και ενισχυτικής διδασκαλίας.

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί πως το σχολικό έτος 2018-2019, πραγματοποιήθηκε μια σειρά προγραμμάτων επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης για εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στην εκπαίδευση μαθητών με προσφυγικό ή μεταναστευτικό υπόβαθρο που υλοποιήθηκε από την Unicef, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με πανεπιστημιακά τμήματα, το αυτοτελές τμήμα συντονισμού εκπαίδευσης προσφύγων του υπουργείου και το Ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής.

Τέλος, στάθηκε στην  συνεργασία με φορείς της αυτοδιοίκησης σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο που υπήρξε αποτελεσματική. «Κάποιοι δήμοι βέβαια εκφράζουν αντιρρήσεις σχετικά με την επιβάρυνση των λειτουργικών δαπανών των σχολείων και ζητούν η λειτουργία ΔΙΕΚ και τάξεων υποδοχής να κατανέμεται ισόρροπα σε περισσότερους δήμους ώστε το κόστος να επιμερίζεται .

Επίσης, αρωγός στην εκπαίδευση των προσφύγων είναι και η Βουλή των Ελλήνων καθώς κάθε χρόνο εξασφαλίζει επιπρόσθετη επιχορήγηση των σχολικών επιτροπών Α΄ βάθμιας και Β΄ Βάθμιας εκπαίδευσης, για την κάλυψη των δαπανών θέρμανσης και καθαριότητας που δημιουργούνται στις σχολικές μονάδες, λόγω της λειτουργίας των υποδομών εκπαίδευσης προσφύγων.

Χαιρετισμό στην ημερίδα απεύθυναν μεταξύ άλλων και ο αντιπεριφερειάρχης Οδυσσέας Πότσης ενώ παρούσα στην αίθουσα ήταν και η αντιπεριφεριάρχης Αγνή Νάκου.

Το πρόγραμμα της επίσκεψής του Γ.Γ.  περιλαμβάνει επισκέψεις σε δομές φιλοξενίας εκπαίδευσης προσφύγων και σχολικές μονάδες όπου φοιτούν μαθητές πρόσφυγες, αλλά και συναντήσεις με τους διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου και με τους διευθυντές των σχολικών μονάδων.

ΕΛΕΝΑ ΣΤΑΜΟΥ – ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΕΠΑΣ