Στην αναφορά που είχε καταθέσει ο βουλευτής Ιωάννης Τσίμαρης για την αγορά οικοπέδου από το νοσοκομείο Χατζηκώστα και την προκαταρκτική εξέταση της Εισαγγελίας Ιωαννίνων απάντησε το Υπουργείο Υγείας.
Στην απάντηση αφού περιγράφεται η διαδικασία που έχει ακολουθηθεί έως τώρα από τα αρμόδια όργανα, αναφέρεται ότι «η αναζήτηση εδαφικής έκτασης οφείλεται στο ότι έχει εξαντληθεί ο συντελεστής δόμησης του οικοπέδου στο οποίο στεγάζεται το Γ.Ν.Ι.«Γ.Χατζηκώστα».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η παραδοχή ότι το Παιδιατρικό Κέντρο Αποκατάστασης , για το οποίο δρομολογείται η εν λόγω αγορά της εδαφικής έκτασης, δεν έχει συσταθεί νομικά, καθώς δεν να είναι προαπαιτούμενο. Τέλος το Υπουργείο όσον αφορά την προανακριτική εξέταση που διενεργείται από την Εισαγγελία Ιωαννίνων, δηλώνει ότι αναμένεται η εξέλιξή της, καθώς και ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία.
«Η χρηστή διοίκηση των ταμειακών αποθεμάτων του Υπουργείου περιορίζεται μόνο ως προς τις δαπάνες των ασθενών της χώρας. ‘Ένα ζήτημα που μπορούσε να λυθεί με νομοθετική ρύθμιση για το συντελεστή δόμησης για το Γ.Ν.Ι. Χατζηκώστα, όπως π.χ. έγινε προσφάτως για το ΤΕΠ του Πανεπιστημιακού οδηγεί σε διχασμό την τοπική κοινωνία, αλλά και σε σπατάλη δημοσίου χρήματος. Κι όλα αυτά για ένα Παιδιατρικό Κέντρο που κανείς δεν λέει πως και πότε θα χρηματοδοτηθεί, πως και πότε θα κατασκευαστεί, πως και πότε θα λειτουργήσει. Οι πολίτες καταλαβαίνουν και μπορούν να κρίνουν» αναφέρει στην απάντησή του ο κος Τσίμαρης.
Μ. Τζούφη : “Οι σκιές στις μεθοδεύσεις του Νοσοκομείου Χατζηκώστα παραμένουν”
Το Υπουργείο Υγείας, απαντώντας στην κοινοβουλευτική ερώτηση για τις σκανδαλώδεις μεθοδεύσεις στο ΓΝ Ιωαννίνων «Χατζηκώστα», δεν απάντησε στα κρίσιμα ερωτήματα που έχουν θέσει οι εργαζόμενοι, η κοινωνία των Ιωαννίνων και τα κόμματα της αντιπολίτευσης υπογραμμίζει στη δική της απάντηση η βουλευτής Ιωαννίνων της Νέας Αριστεράς, Μερόπη Τζούφη.
Η κα Τζούφη αναφέρεται στη “προσπάθεια αγοράς οικοπέδου ύψους 2,5 εκατομμυρίων ευρώ από συγκεκριμένη εταιρεία – σε τίμημα πολλαπλάσιο της αντικειμενικής αξίας – για την ανέγερση ενός Παιδιατρικού Κέντρου που δεν έχει ακόμη νομικά συσταθεί, παραμένει αναπάντητη ως προς τη σκοπιμότητα και τη διαφάνεια. Παρά την παρέμβαση της Εισαγγελίας Ιωαννίνων και του Τμήματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, αλλά και τα αρνητικά πορίσματα επιτροπών, η διαδικασία προχωρά, αποκλείοντας μάλιστα τα αιρετά μέλη του ΔΣ και τη νομική σύμβουλο του νοσοκομείου. Το Υπουργείο, αντί να εγγυηθεί θεσμική νομιμότητα, επικαλείται εγκρίσεις τυπικού χαρακτήρα και προηγούμενα παραδείγματα πρόχειρης σύστασης φορέων, αγνοώντας το βάρος της ευθύνης που φέρει για τη διαχείριση δημόσιων πόρων. Είναι αυτονόητο πως δεν είμαστε αντίθετοι με την ίδρυση ενός Παιδιατρικού Κέντρου Αποκατάστασης – αντίθετα, πρόκειται για μια αναγκαία δομή για τα παιδιά και τις οικογένειες της Ηπείρου. Όμως, μια τέτοια πρωτοβουλία απαιτεί σχέδιο, θεσμική οργάνωση, προγραμματισμό και διαφάνεια – όχι πρόχειρες διαδικασίες και ύποπτες συναλλαγές. Και όλα αυτά σε ένα νοσοκομείο που βρίσκεται σε οριακή κατάσταση, με ελλείψεις προσωπικού, ξεπερασμένο εξοπλισμό, παλιές υποδομές και ανάγκες που καλύπτονται με υπεράνθρωπη προσπάθεια των εργαζομένων και εισφορές των πολιτών”.
Επίσης, καλεί την κυβέρνηση και τον Υπουργό Υγείας να ακυρώσουν άμεσα τη διαδικασία, να διασφαλίσουν πλήρη διαφάνεια και να διαθέσουν τους πόρους στην πραγματική ενίσχυση του Νοσοκομείου Χατζηκώστα: με προσλήψεις, σύγχρονο εξοπλισμό και αναβάθμιση των υποδομών. “Η δημόσια υγεία στην Ήπειρο δεν χρειάζεται πρόχειρα σχέδια βιτρίνας. Χρειάζεται στήριξη, ενίσχυση και σεβασμό. Για τους εργαζόμενους, τους ασθενείς και το δικαίωμα όλων σε ποιοτικές υπηρεσίες περίθαλψης” σχολιάζει καταλήγοντας η κα Τζούφη.
ΑΣΥ ΠΓΝΙ-ΓΝ Χ/ΚΩΣΤΑ: «Αγορά γης, για ένα φάντασμα»
Την δική της πλευρά δίνει η Αγωνιστική Συσπείρωση Υγειονομικών των δύο νοσοκομείων στην απάντηση του Υπουργείου Υγείας και επισημαίνει ότι η “απάντηση του Υπουργού Εμπορίας της Υγείας για την μεθόδευση αγοράς του αχρείαστου και ακατάλληλου οικοπέδου των 2,5 εκατ. ευρώ σε κοινοβουλευτική ερώτηση, δίνεται τις ημέρες που αναμένεται η ανακοίνωση της επιλογής νέων διοικητών των νοσοκομείων της 6ης ΥΠΕ, από το Υπουργείο. Η παράταξη υπογραμμίζει ότι “το Υπουργείο Υγείας ανέλαβε να σχεδιάσει την αγορά ενός οικόπεδο από επιχειρηματίες που ήθελαν να το ξεφορτωθούν κερδοφόρα και η απερχόμενη Διοίκηση του ΓΝ Χκώστα έσπευσε να το υλοποιήσει με κάθε τρόπο. Μόνο έτσι και η γίνεται κατανοητό γιατί το Υπουργείο Υγείας και η απερχόμενη Διοίκηση του ΓΝ Χ/κώστα πίεσαν για την αγορά οικοπέδου ύψους 2.500.000 ευρώ για τη δημιουργία ενός Παιδιατρικού Κέντρου Αποκατάστασης το οποίο δεν έχει καν ιδρυθεί νομικά, δεν διαθέτει οργανισμό, ούτε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ή σχέδιο λειτουργίας. Δηλαδή, «αγορά γης, για ένα φάντασμα». Μόνο έτσι γίνεται κατανοητό το ότι η αντικειμενική αξία του εν λόγω ακινήτου εκτιμάται σε 175.000 ευρώ, ενώ η δημόσια δαπάνη που προβλέπεται φτάνει τα 2.500.000 ευρώ. Μιλάμε για μια διαφορά σχεδόν δεκαπλάσια. Μόνο έτσι γίνεται κατανοητός ο λόγος για τον οποίο ο Υπουργός Υγείας επέκτεινε τον χρόνο ολοκλήρωσης του διαγωνισμού έως 31-12-2025, με απόφασή του στις 28-03-2024 (επισυνάπτεται), όταν το θέμα είχε ήδη λάβει πανελλαδικές διαστάσεις και ήταν σε εισαγγελική διερεύνηση”.
Η Αγωνιστική Συσπείρωση Υγειονομικών (ΑΣΥ) ΠΓΝΙ-ΓΝ Χ/Κώστα καταγγέλλει ότι η απάντηση αποτελεί «μνημείο συγκάλυψης» και δόθηκε σε χρονική συγκυρία που συμπίπτει με την αναμενόμενη ανακοίνωση νέων διοικητών των νοσοκομείων της 6ης ΥΠΕ. Η ΑΣΥ υποστηρίζει πως η υπόθεση περιλαμβάνει σοβαρά ζητήματα διαφάνειας, θεσμικών παρακάμψεων και διοικητικών παρεμβάσεων. Μεταξύ άλλων, θέτει ερωτήματα για καθοδήγηση επιλογής τοποθεσίας: Η επίσημη τεκμηρίωση φωτογράφιζε την περιοχή Βουνοπλαγιά Καρδαμίτσια ως «ιδανική», ενώ εκεί εντοπίστηκε το μοναδικό υποψήφιο οικόπεδο στον διαγωνισμό. Παράλειψη εναλλακτικών λύσεων καθώς δεν εξετάστηκε η δυνατότητα δωρεάν παραχώρησης οικοπέδων ή αξιοποίησης υφιστάμενων περιουσιακών στοιχείων του ΓΝ Χ/Κώστα. Αξιοποίηση του υπάρχοντος οικοπέδου, καθώς σύμφωνα με την ΑΣΥ, ο ισχύων συντελεστής δόμησης του ΓΝ Χ/Κώστα δεν έχει εξαντληθεί. Διαδικασίες διαγωνισμού, ο διαγωνισμός διεξήχθη με βάση Προεδρικό Διάταγμα του 1979, μη ηλεκτρονικά, γεγονός που καθιστά δυσκολότερο τον έλεγχο και τη διαφάνεια.
Επίσης, αξιολόγηση καταλληλότητας, αφού οι δύο επιτροπές αξιολόγησης είχαν κρίνει το οικόπεδο ακατάλληλο, ενώ σύμφωνα με την καταγγελία, το ΔΣ του νοσοκομείου δεν έλαβε γνώση του πορίσματος. Επιπλέον διαχείριση ενστάσεων καθώς η ένσταση της υποψήφιας εταιρείας έγινε δεκτή σε συνεδρίαση του ΔΣ με συνοπτικές διαδικασίες και χωρίς τη συμμετοχή νομικών ή τεχνικών εισηγητών και τέλος, η εκτίμηση αξίας, όπως αναφέρεται, χωρίς συντονισμό με την αντίστοιχη επιτροπή της 6ης ΥΠΕ και κατά παράβαση της διακήρυξης.
“Το ένα χέρι νίβει τ΄άλλο και τα δυο το πρόσωπο», που στην προκειμένη περίπτωση είναι η πολιτική προώθηση ενός χυδαίου, προκλητικά εμπορευματοποιημένου ΝΕΟΥ ΕΣΥ που κάνει κάθε είδους μπίζνες, ακόμη και την αγορά ακατάλληλης γης για δομές-Υγείας φαντάσματα, προς εξυπηρέτηση πωλητών-επιχειρηματιών, σε βάρος των πολλών ανικανοποίητων αναγκών Υγείας του λαού, που τριπλοπληρώνει για υπηρεσίες που τελικά δεν λαμβάνει” καταλήγη η παράταξη.