stathmoi-metafortosis

Αντιπαράθεση με φόντο τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης

Νέα

Πολιτική αλλά και ουσιαστική διάσταση στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για τη λειτουργία τους

Η πορεία υλοποίησης του δικτύου Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) της Περιφέρειας Ηπείρου και γενικά η διαχείριση των απορριμμάτων στην Ήπειρο, ήταν το μοναδικό θέμα της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου την Παρασκευή, μετά από κοινή εισήγηση των παρατάξεων της Αντιπολίτευσης.
Στην τοποθέτησή του ο περιφερειάρχης αναφέρθηκε στο ιστορικό του έργου των ΣΜΑ, στους λόγους που καθυστερεί η παράδοσή τους, αλλά και στην ευθύνη που έχει για την ολοκλήρωση του σχεδιασμού, έως ότου αυτού περιέλθουν στην αρμοδιότητα του ΦοΔΣΑ.

Στην αρχή της τοποθέτησής του ο περιφερειάρχης απάντησε και σε διάφορα ζητήματα που τέθηκαν από την εισηγήτρια περιφερειακή σύμβουλο της «Λαϊκής Συσπείρωσης», θέτοντας και συγκεκριμένα ερωτήματα.
Η συζήτηση στη συνεδρίαση του περιφ. συμβουλίου είχε τόσο πολιτική διάσταση όσο και ουσιαστική για το ζήτημα λειτουργίας των ΣΜΑ και γενικότερα της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του ITV, αν υπάρχει ένα γενικό συμπέρασμα που προέκυψε από τη συζήτηση και αφού δόθηκαν απαντήσεις από την περιφερειακή αρχή, για τα στοιχεία και τα έγγραφα που ζητούσε η αντιπολίτευση, αυτό είναι ότι η σύγχρονη και ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων στην Ήπειρο έκανε άλματα με την αποκατάσταση των ΧΑΔΑ, τη μετατροπή των ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ και κυρίως με τη Μονάδα ΑΣΑ, όμως τα βήματα που απομένουν ακόμη, είναι εξίσου αν όχι περισσότερο σημαντικά, ώστε να αντιμετωπιστεί στη σωστή του βάση και το ζήτημα του κόστους που φτάνει στους πολίτες.

Ο ρόλος της Περιφέρειας

Ένα ζήτημα που ξεκαθαρίστηκε από την τοποθέτηση του κ. Καχριμάνη, είχε να κάνει με τον ρόλο της Περιφέρειας. Όπως είπε ο περιφερειάρχης, η περιφέρεια αναζητά τρόπους όσο γίνεται γρηγορότερης απεμπλοκής από τη διαδικασία της διαχείρισης των απορριμμάτων και της λειτουργίας του εργοστασίου, τα οποία πρέπει να περάσουν κατ’ αποκλειστικότητα στις αρμοδιότητες του Συνδέσμου Διαχείρισης Αποβλήτων.
«Η περιφέρεια δεν πήρε ποτέ τις αρμοδιότητες ούτε από τους πρώην τέσσερις συνδέσμους Διαχείρισης Απορριμμάτων, ούτε από τους δήμους. Και για την αποκατάσταση των ΧΑΔΑ όμως δεν ήταν η περιφέρεια υπεύθυνη, το ανέλαβε όμως, όπως ανέλαβε και άλλες υποχρεώσεις που δεν της αναλογούσαν στην πορεία. Ζητούσα εδώ και καιρό από τους δήμους της ΠΕ Άρτας και τον δήμο Ζηρού να μεταφέρουν τα απορρίμματά τους στη Μονάδα και δεν το έκαναν παρότι με δική μας παρέμβαση είχε εξασφαλιστεί και το κονδύλιο για τη μεταφορά του υπολείμματος στους ΧΥΤΥ. Αυτό δε μπορεί να συνεχιστεί άλλο και αυτό είναι τεράστια ευθύνη των δήμων», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Καχριμάνης, για να ολοκληρώσει σχετικά με την προοπτική λειτουργίας των ΣΜΑ, λέγοντας:

«Στη λειτουργία των ΣΜΑ, η περιφέρεια Ηπείρου, δεν επιθυμεί να παίξει κάποιο άλλο ρόλο, όπως υπονοείται από μερικούς, αλλά επιδιώκει την ολοκλήρωση των έργων που είναι ενταγμένα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα και βεβαίως να ολοκληρωθεί το περιεχόμενο των συμβάσεων με τη δοκιμαστική λειτουργία από τον ανάδοχο της προμήθειας του εξοπλισμού. Η περιφέρεια Ηπείρου, που καθημερινά προσφέρει απλόχερα την συνεργασία της στους δήμους, στον ΑΣΔΑ και σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, είναι εδώ, ώστε να βρουν όλα το δρόμο τους και ο Σύνδεσμος να αναλάβει το δύσκολο έργο που έχει σχετικά με την διαχείριση των απορριμμάτων, ώστε η Ήπειρος να εξακολουθήσει να είναι πρωτοπόρα και στο ως άνω ζήτημα», κατέληξε.

Διαμάχη μεταξύ Περιφέρειας και αναδόχου

Από την άλλη πλευρά, τα ενδιαφέροντα στοιχεία ωστόσο δεν αφορούσαν τη λειτουργία των ΣΜΑ, όσο τη διαμάχη που βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ της περιφέρειας Ηπείρου και της αναδόχου εταιρείας του εργοστασίου. Η περιφέρεια όπως επιβεβαίωσε ο Αλ. Καχριμάνης, έχει ενεργοποιήσει την ποινική ρήτρα σε βάρος του εργοστασίου, γιατί δεν έχει προχωρήσει, ως όφειλε στην έναρξη της κανονικής του λειτουργίας, μετά την περίοδο της δοκιμαστικής. Η ποινική ρήτρα φτάνει στις 690.000 ευρώ, ωστόσο το εργοστάσιο έχει «απαντήσει» με το δικό του τρόπο, αξιώνοντας αποζημίωση ύψους 3,8 εκ. από την περιφέρεια, επικαλούμενη απώλεια εσόδων, λόγω της μειωμένης ποσότητας απορριμμάτων που φτάνουν στη Μονάδα και ως εκ τούτου αυτός είναι και ο βασικός λόγος, για τον οποίο δεν έχει ξεκινήσει η κανονική λειτουργία.

Έτσι, ο κ. Καχριμάνης πέρασε στην αντεπίθεση, ζητώντας από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης, να προτείνουν και να ψηφίσουν εφόσον το επιθυμούν, ώστε να αποσυρθεί η περιφέρεια από την επιβολή της ρήτρας και ταυτόχρονα από τη διαιτησία, κάτι που προφανώς δε μπορούσε να γίνει αποδεκτό…
«Εμείς προστατεύουμε τα συμφέροντα της περιφέρειας, των δημοτών και το αποδεικνύουμε καθημερινά στην πράξη και με κόστος. Μέλημά μου είναι να πληρώνεται η εταιρία αυτά που δικαιούται, ούτε ευρώ παραπάνω. Εσείς τι ακριβώς ζητάτε: να ανακληθεί η ποινική ρήτρα και να πληρώσουμε την αποζημίωση που ζητά η εταιρία ώστε να σταματήσει η διαιτησία;», αναρωτήθηκε ο κ. Καχριμάνης.

Οι παρατάξεις

Με την εισήγηση της συμβούλου με τη Λαϊκή Συσπείρωση Τίνας Ζέκα ξεκίνησε η συνεδρίαση, η οποία έκανε μία εκτενή αναφορά στο ιστορικό της υπογραφής της διαχείρισης των απορριμμάτων σε τοπικό επίπεδο, φτάνοντας στο σήμερα και την καθυστέρηση με ευθύνη της περιφέρειας όπως είπε, να παραδώσει σε λειτουργία τους ΣΜΑ.
«Και όσο η περιφέρεια καθυστερεί να παραδώσει τους ΣΜΑ, τόσο ο ΦΟΔΣΑ δίνει με μικροσυμβάσεις τη μεταφορά του υπολείμματος με τιμές ακόμα μεγαλύτερες από αυτές που προβλέπονταν στο διαγωνισμό που ακύρωσε πρόσφατα η Αποκεντρωμένη. Ακόμα δηλαδή και τον καιρό που διαγκωνίζονται για το ποιος είναι ο καλύτερος διαχειριστής των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στη διαχείριση των απορριμμάτων, ο λαός πληρώνει για χρυσάφι τα σκουπίδια», σημείωσε η κα Ζέκα.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο επικεφαλής της παράταξης Γ. Πρέντζας που έκανε λόγο για έναν κηρυγμένο πόλεμο συμφερόντων και επικράτησης με οικονομικές, αλλά και πολιτικές διαστάσεις. «Η εναλλακτική είναι όλα να περάσουν στο δημόσιο έλεγχο, με κρατικές δαπάνες και με μόνιμο προσωπικό», σημείωσε.
Στην αύξηση του κόστους διαχείρισης των απορριμμάτων στην Ήπειρο που μπορεί να φτάσει σύντομα, όπως είπε μέχρι κα τα 120 ευρώ ανά τόνο (κάτι που διέψευσε κατηγορηματικά στη συνέχεια ο κ. Καχριμάνης) στάθηκε ο Γ. Ζάψας από το «Κοινό των Ηπειρωτών». «Φοβάμαι, ότι θα φτάσουμε σε διπλασιασμό της τιμής ανά τόνο σε σχέση με την αρχική συμφωνία. Η απόφαση του Συνδέσμου Διαχείρισης της περασμένης εβδομάδας δημιουργεί κάποια περιθώρια αισιοδοξίας και κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά πρέπει να κινηθούμε γρήγορα και αποφασιστικά», ανέφερε ο κ. Ζάψας.

Ο Σπ. Ριζόπουλος από την πλευρά του επέμεινε σε προηγούμενες αναφορές του για τη λειτουργία ενός ισχυρού συστήματος πελατειακών σχέσεων μεταξύ περιφερειακής αρχής και οικονομικών και πολιτικών παραγόντων.
«Από τη μία έχουμε τη διοίκηση του Συνδέσμου, από την άλλη το προεδρείο της ΠΕΔ, τον περιφερειάρχη που θέλει να έχει τον πολιτικό έλεγχο στα πάντα και τέλος και τα εξαπτέρυγά του, που έφτασαν να συζητούν για σύσταση ενός νέου Φορέα, ξεχνώντας όμως, ότι απαραίτητη προϋπόθεση γι’ αυτό είναι η λειτουργία δεύτερου εργοστασίου. Να το αντιληφθούμε και να το αποδεχθούμε όλοι, ότι το αφεντικό στο εξής θα είναι ο ΑΣΔΑ και ο κ. Καχριμάνης να αντιληφθεί, ότι πρέπει σύντομα να προχωρήσει η νέα σύμβαση μεταξύ εργοστασίου και Συνδέσμου», τόνισε ο κ. Ριζόπουλος.

Για την ανάγκη η «στοχοποίηση» του εργοστασίου εάν αυτή γίνεται, να είναι πολύ προσεκτική, μίλησε ο Δημ. Δημητρίου, επικαλούμενος τους όρους που περιλαμβάνονται στη σύμβαση για το έργο ΣΔΙΤ, όπως είναι η μελέτη βιωσιμότητας. «Αν δεν τηρούνται κάποιοι βασικοί όροι της σύμβασης, δεν είναι ευθύνη του εργοστασίου και αυτό μπορεί να περιλαμβάνει και την αστοχία των προβλέψεων και τους λανθασμένους υπολογισμούς. Προφανώς δε μπορεί κανείς να δεχθεί ότι θα φτάσουμε να πληρώνουμε τα σκουπίδια σαν χρυσάφι, αλλά χρειάζονται καθαρές κουβέντες από όλους και κυρίως πιο γρήγορες διαδικασίες. Δεν είναι δυνατό να έχουμε αποφασίσει εδώ και έξι μήνες για τις αδειοδοτήσεις στα καραβάκια στη λίμνη και να μην προχωρά τίποτε, δε γίνεται να είναι σε εκκρεμότητα για οκτώ χρόνια το θέμα της έδρας των ταξί και τόσα άλλα», ανέφερε ο επικεφαλής της παράταξης «Ήπειρος Όλον».

Περισσότερα ιδεολογικά και πολιτικά χαρακτηριστικά και λιγότερα στοιχεία επί των συμβάσεων, εμπεριείχαν οι τοποθετήσεις των άλλων επικεφαλής Ζ. Γαλατά, Κων. Νουτσόπουλου, που επέμειναν στο ότι πρέπει να αλλάξει το μοντέλο διαχείρισης και να επιστρέψει από την ιδιωτική πρωτοβουλία στον κρατικό έλεγχο.