ioannina_kakavia

Πιθανότερη η χρηματοδότηση για τους… κόμβους

Τοπικά

Ορισμένα μόνο τμήματα του Ιωάννινα–Κακαβιά μπορούν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης

Με «εκπτώσεις» στις τεχνικές προδιαγραφές είναι δυνατή η εύρεση χρηματοδότησης για την κατασκευή του τμήματος Ιωάννινα – Κακαβιά, όπως ανέφερε μιλώντας στο ITV το βράδυ της Τετάρτης ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης.
Στον απόηχο της αναφοράς στο περιφερειακό συμβούλιο ότι οι υπηρεσίες ετοιμάζουν τη μελέτη του άξονα από τα Ιωάννινα ως την Κακαβιά ως έναν τρίιχνο δρόμο, ο κ. Καχριμάνης μιλώντας στο ITV σημείωσε πως η πρόταση αυτή είναι περισσότερο υλοποιήσιμη από τη συνέχεια της Ιόνιας και την κατασκευή ενός πλήρους αυτοκινητόδρομου.

Παράλληλα, έκανε γνωστό πως η μελέτη για το τμήμα από Καλπάκι μέχρι την Κακαβιά είναι έτοιμη και ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου είναι περίπου στα 65 εκ. ευρώ, περιλαμβάνοντας όμως και ανισόπεδους κόμβους, η χρηματοδότηση των οποίων μπορεί να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, μέσα από την πρόσκληση για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. «Αυτό όμως δε μπορεί να γίνει για το σύνολο του δρόμου, αλλά για κάποια τμήματα, όπως είναι οι ανισόπεδοι κόμβοι», ανέφερε αρχικά.

Σε ένα δεύτερο επίπεδο, με βάση τις κατευθύνσεις που δόθηκαν από τον υπ. Υποδομών, και επειδή στη νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027 δεν πρόκειται να χρηματοδοτηθούν μεγάλοι οδικοί άξονες, η υπηρεσία ετοιμάζει τη μελέτη ώστε και το τμήμα από Ιωάννινα μέχρι Καλπάκι να αφορά σε έναν τρίιχνο άξονα, με δυνατότητα όμως επέκτασης και βελτίωσής του μελλοντικά, ώστε να γίνει τετράιχνος.

«Οι μελέτες που κάνουμε, είναι για να μπορεί να γίνει μελλοντικά τετράιχνος ο δρόμος, δηλαδή να απαλλοτριωθούν κανονικά οι ιδιωτικές εκτάσεις και όταν σταθεί εφικτό και βρεθούν τα χρήματα, να κάνουμε τη βελτίωση. Ο προϋπολογισμός του έργου συνολικά σε μία τέτοια περίπτωση είναι περίπου 270 εκ. και μπορεί το έργο να ενταχθεί και να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ του υπ. Υποδομών», ανέφερε ο κ. Καχριμάνης, για να προσθέσει, ότι δεν έχει εγκαταλειφθεί η σκέψη για το μοντέλο της παραχώρησης κάτι που σημαίνει, όμως, ότι θα πρέπει να λειτουργήσουν σταθμοί διοδίων. «Εξακολουθεί να υπάρχει η σκέψη αυτή στο μυαλό μας, για παραχώρηση και σταθμούς διοδίων, σε συνάρτηση με τον άξονα Τεργέστη – Ιωάννινα», πρόσθεσε.

Βαίνει προς ολοκλήρωση ο Ε65

Στο μεταξύ, για τα μεγάλα έργα μεταξύ των οποίων ο ΒΟΑΚ και το βόρειο τμήμα του Ε65 μίλησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στο συνέδριο της Capital Link, αποκαλύπτοντας ότι εντός της εβδομάδας θα σταλεί η σύμβαση για τον Ε65 προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Όπως τόνισε, έπειτα από 10 χρόνια αβεβαιότητας, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) μπαίνει επιτέλους σε τροχιά ολοκλήρωσης, καθώς δόθηκε λύση για το πολύπαθο Βόρειο Τμήμα του, μήκους 70,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ.

Στις 18 Ιανουαρίου 2021, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενέκρινε ως συμβατή με τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς τη χρηματοδότηση του Αναδόχου για την κατασκευή του Βορείου Τμήματος (Τρίκαλα – Εγνατία) μήκους 70,5 χιλιομέτρων. Το έργο έχει προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ και η διάρκεια κατασκευής του θα είναι τρία χρόνια. Θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ, καθώς και τέσσερις σήραγγες.

Όπως σημείωσε ο κ. Καραμανλής στο συνέδριο της Capital Link, ο Ε65 θα παίξει ιδιαίτερο ρόλο στην απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας. Θα συνδέει την Αθήνα με τη Δυτική Μακεδονία, αλλά και με την Ιταλία, μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Με την ολοκλήρωσή του το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί μια ώρα και 30 λεπτά, αντί των δύο ωρών και 30 λεπτά, που απαιτούνται σήμερα.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε, επίσης, ότι προκειμένου να ενταχθεί ένα έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης έπρεπε να είναι ώριμο και να έχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Ανέφερε ότι η κυβέρνηση πρότεινε προς ένταξη “πράσινα” -δηλαδή φιλικά προς το περιβάλλον- έργα, καθώς και έργα που έχουν να κάνουν με την ψηφιακή μετάβαση, επομένως από υποδομές περιλαμβάνονται φράγματα και αντιπλημμυρικά έργα, αλλά και μία σειρά σιδηροδρομικών έργων. Αναφέρθηκε, επίσης, στο μεγάλο “πακέτο” για τη συντήρηση των γερασμένων υποδομών και για την οδική ασφάλεια, υπενθυμίζοντας το πρόγραμμα για 7.000 παρεμβάσεις στο δευτερογενές οδικό δίκτυο της χώρας, εκεί που γίνονται τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα.

Ο κ. Καραμανλής εξήγησε, επίσης, πως θα “απογειώσουν” τα έργα οι προτάσεις καινοτομίας. Έφερε δε το παράδειγμα της μεταφοράς του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης στο Ηράκλειο Κρήτη και της αξιοποίησης του χώρου, ένα έργο που χαρακτήρισε ως ένα “νέο μικρό Ελληνικό”. Με το μοντέλο των προτάσεων καινοτομίας, που έχει εφαρμοστεί στην Ιταλία, όπως επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, «αντί να καθόμαστε να τσακωνόμαστε τι θα γίνει αυτή η μεγάλη ιδιοκτησία στην παραλιακή της Κρήτης, θα καλέσουμε τον ιδιωτικό τομέα και θα μας κάνει μία κοστολογημένη πρόταση». Σημείωσε ότι οι προτάσεις καινοτομίας θα αφορούν μεγάλα έργα προϋπολογισμού άνω των 200 εκατ. ευρώ και υπογράμμισε: «Θα γλυτώνουμε τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια μεγάλων καθυστερήσεων και απίστευτων διαβουλεύσεων και θα τελειώνουμε με αυτό το γαϊτανάκι που ρίχνει ο ένας την πολιτική ευθύνη στον άλλον».

Όσον αφορά τα διόδια, επισήμανε ότι το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης έχει λειτουργήσει, γιατί έτσι επιδοτείται η συντήρηση και λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων. Ανέφερε ότι και ένα μεγάλο κομμάτι του ΒΟΑΚ θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης, επομένως θα έχει διόδια. Τόνισε όμως ότι τα διόδια πρέπει να είναι λελογισμένα και να γίνεται χιλιομετρική χρέωση, όπως ήδη εφαρμόζεται στην Ολυμπία Οδό.