Επιστρέφουν τα πυρά για τον Ιωάννινα – Κακαβιά

Τοπικά

Δεν έμειναν αναπάντητες οι δηλώσεις του περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη που, σε συνέντευξη τύπου την Παρασκευή, κατηγόρησε τον πρώην υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστο Σπίρτζη, για κωλυσιεργία και αδιαφορία για τα οδικά έργα στην Ήπειρο. 

Στις δηλώσεις του περιφερειάρχη απάντησε τόσο ο ίδιος ο Χρήστος Σπίρτζης με μια μακροσκελέστατη ανακοίνωση, όσο και η περιφερειακή παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών» με επικεφαλής τον Γιώργο Ζάψα. 

Ο κ. Σπίρτζης, αφού ξεκαθαρίζει πως δεν συνηθίζει να απαντάει σε προκλήσεις των στελεχών της Ν.Δ., σημειώνει πως: «Στον βαθμό που με αφορά αισθάνομαι την ανάγκη να απολογηθώ στους πολίτες της Ηπείρου για τις διαχρονικές ευθύνες της Πολιτείας απέναντι στην για δεκαετίες εγκαταλελειμμένη Ήπειρο -όπως και άλλες περιοχές της χώρας μας. Δεν αισθάνομαι όμως την ανάγκη να απολογηθώ στις για πολλές δεκαετίες Περιφερειακές αρχές της Ηπείρου και στην παράταξη της ΝΔ, για το ότι δεν κάναμε σε μια τετραετία -με τη χώρα σε μνημόνιο από τη ΝΔ,- όσα αυτοί δεν έκαναν τουλάχιστον από το 1974». 

Έπειτα, ο κ. Σπίρτζης, με μια σειρά επιχειρημάτων, θυμίζει της ευθύνες της κυβέρνησης της Ν.Δ. για τα οδικά έργα, που άλλωστε ήταν στο «τιμόνι» της χώρας πολλά περισσότερα χρόνια απ ότι ο ΣΥΡΙΖΑ: 

«1. Σήμερα 24 Ιουλίου 2021, 47 χρόνια μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας, ο κομματικός φορέας τον οποίον υποστηρίζει έχει αναλάβει την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας το 1974, το 1977, το 1989, το 2004, το 2007, το 2012 και το 2019. Προφανώς φταίει, όπως και για ό,τι έχει γίνει στη χώρα από το 1821, η τετραετία που την ευθύνη διακυβέρνησης είχε ο ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά μήπως, παρ’ ελπίδα, αισθάνεστε κάπου την ανάγκη να απολογηθείτε για τα υπόλοιπα χρονικά διαστήματα;

  1. Σήμερα 24 Ιουλίου 2021, που η ΝΔ έχει για πολλοστή φορά την ευθύνη της διακυβέρνησης της χώρας και εσείς της Περιφέρειας Ηπείρου, χωρίς μνημόνιο, χωρίς δημοσιονομικές επιβολές και με πρόσθετη χρηματοδότηση της χώρας από το ταμείο ανάκαμψης τι κάνατε; Για δύο ολόκληρα χρόνια ο απολογισμός παρουσιάζεται ελλειμματικός στις πράξεις και ιδιαιτέρως πλούσιος στα λόγια.
  2. Τα διευρωπαϊκά δίκτυα δεν συζητήθηκαν, ούτε αποφασίστηκαν στην τετραετία ΣΥΡΙΖΑ, όπως αναφέρετε με περισσό θράσος και άνεση ψεμάτων, αλλά πολύ νωρίτερα, επί ημερών ΝΔ και Υπουργείας Γ. Σουφλιά.

Οι κακές γλώσσες – της δικής σας κομματικής παράταξης – λένε ότι το τμήμα Γιάννενα-Κακκαβιά δεν εντάχθηκε στην Ιόνια οδό, εξαιτίας των διαφωνιών που είχε η “ομάδα Μετσόβου” συμπεριλαμβανομένου του Περιφερειάρχη (!!!) με τον τότε Υπουργό της ΝΔ (!!!) κ. Σουφλιά, για την όδευση του δρόμου.

  1. Αντίστοιχες ολιγωρίες παρέμβασης στην ίδια “λογική Μετσόβου” υπήρξαν για την όδευση του Βόρειου τμήματος του Ε65, προκειμένου ο ελληνικός λαός να πληρώνει εκατοντάδες εκατομμύρια σε έργα που δεν τελειώνουν ποτέ, με στόχο η παράταξή σας να εξαγγέλλει ότι θα είναι η σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία, πιο κοντά στην Ήπειρο κατά 20 km.
  2. Οι συντελεστές κόστους οφέλους, που αναφέρετε στην ανακοίνωση σας, όπως και οι κανονισμοί για την χρηματοδότηση έργων δεν συζητήθηκαν ούτε αποφασίστηκαν στην Ε.Ε. κατά τον χρόνο που ήταν κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ -όπως αναφέρετε πάλι με περισσό θράσος και άνεση ψεμάτων- αλλά η Ν.Δ. επί κυβέρνησης Σαμαρά, με κυριαρχία στην Ε.Ε. δεξιών κυβερνήσεων, όπως και η δική σας. Ίσχυσαν δε από την 1η Ιανουαρίου του 2015, πριν εκλεγεί η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα. Αυτός ήταν και ο λόγος που είχαν εγκριθεί έργα με χαμηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους την δεκαετία του 2000, σε αντίθεση με τα οδικά έργα μετά την 1 Ιανουαρίου 2015, που απαιτούσαν μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους.
  3. Η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα, προσπάθησε και τα κατάφερε να ολοκληρώσει, σε συνθήκες μάλιστα μνημονίου και με μια χώρα πτωχευμένη από εσάς, τα εγκαταλελειμμένα έργα που για δεκαετίες είχατε αφήσει χωρίς απαλλοτριώσεις, χωρίς αδειοδοτήσεις, χωρίς αρχαιολογικές εργασίες, χωρίς συνδέσεις, χωρίς αντιπλημμυρικά, με δισεκατομμύρια διεκδικήσεις από τους εργολάβους. Η Ήπειρος με την Ιόνια οδό βγήκε από την απομόνωση. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το ανέκδοτο των έργων των λιμανιών, ολοκληρώθηκε. Το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων το ίδιο. Το γεφύρι της Πλάκας ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, όσο κι αν θέλετε να το οικειοποιηθείτε. Νέα έργα στρατηγικής σημασίας για την Ήπειρο, όπως το Γιάννενα- Κακκαβιά, δρομολογήθηκαν και εντάχθηκαν στο πρώτο και μοναδικό Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών που είχε η χώρα, για να μην συνεχιστεί η πολιτική «Μετσόβου». 

 

Ερωτήματα 

 

Εν συνεχεία, ο πρώην υπουργός στην ανακοίνωσή του θέτει μερικά ερωτήματα προς τον περιφερειάρχη αναφέροντας και τα εξής: 

  1. «Ειδικότερα για το τμήμα Ιωάννινα- Κακαβιά, (για το οποίο το Υπουργείο Υποδομών είχε αποδεχθεί το αίτημα της Περιφέρειας και της έχει παραδώσει προς ωρίμανση τη μελέτη) ο Περιφερειάρχης ανέφερε μεταξύ άλλων, πως οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας έχουν διαμορφώσει δύο προτάσεις: Μια για τρίιχνο δρόμο και μία με τετράιχνο μέχρι Καλπάκι και τρίιχνο μέχρι την Κακαβιά, και αυτό με τη λογική ότι υπάρχουν «ευρωπαϊκές» φωνές που λένε ότι δεν θα δεχθούν δρόμο με τετράιχνη διατομή. Ο Περιφερειάρχης συνεχίζοντας, είπε ότι για να μειωθεί το κόστος, έχουν προβλεφθεί δανειοθάλαμοι κατά μήκος του δρόμου».

Τι σημαίνει ο όρος «δύο προτάσεις»; Κάνατε μελέτες, περιβαλλοντική, κτηματολόγιο και διαδικασίες για την απαλλοτρίωση; Τι ακριβώς κάνατε και τι εννοείτε;

Σε ποια φάση παραδώσατε την μελέτη; Ποιος την ελέγχει; Ποιος ο Προϋπολογισμός του έργου; Ποια τα αποτελέσματα της μελέτης κόστους οφέλους; Τι διατομή προβλέπεται μετά την μελέτη κόστους οφέλους, σύμφωνα με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς; 

Σας ενημερώνουμε ότι πάλι οι κακές γλώσσες της παράταξής σας λένε ότι θέλετε να επιστρέψετε τη μελέτη για την ωρίμανση του έργου, στο Υπουργείο Υποδομών…

  1. «Η Περιφέρεια Ηπείρου ζητά να γίνει μια σύσκεψη, όπως πρωτοέγινε με τον Πρόεδρο της Βουλής (κ. Κ. Τασούλα) που έχει θεσμικό ρόλο. Να μαζευτούμε εκεί όλοι και να παρθούν οι τελικές αποφάσεις. Δεν μπορούμε να περιμένουμε. Γιατί τώρα γίνεται ο προγραμματισμός για το 2021-2027 και από το Υπουργείο και από εμάς. Να δούμε τι θα κάνουμε στα λίγα χρήματα που έχουμε στις Υποδομές».

«Ο Περιφερειάρχης ανέφερε επίσης ότι μετά από έγγραφό του προς την Ε.Ε., η Επίτροπος Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν, απάντησε ότι η Επιτροπή δεν είναι αρνητική για το έργο και παραπέμπει στην Ελληνική Κυβέρνηση για τη χρηματοδότησή του»

Γιατί έχετε λίγα χρήματα για τις υποδομές, αφού έχετε το ΕΣΠΑ, το ταμείο ανάκαμψης, 37 δις μαξιλάρι, χαμηλά επιτόκια, την Κυβέρνηση και την Περιφέρεια; Γιατί απευθυνθήκατε στην Επίτροπο Μεταφορών όταν αυτή δεν είναι υπεύθυνη για την χρηματοδότηση των έργων; Γιατί δεν λέτε την αλήθεια στους πολίτες; Ότι δύο χρόνια δεν έχετε κάνει τίποτα και δεν προβλέπεται να κάνετε, μιας και οι προτεραιότητες της Κυβέρνησής σας είναι άλλες». 

 

Κοινό των Ηπειρωτών: Ποιος κοροϊδεύει ποιον; 

 

Από την πλευρά της, η παράταξη Κοινό των Ηπειρωτών αναφέρει πως η κατασκευή του βορείου τμήματος του Ιωάννινα Κακαβιά παραπέμπεται «στις ελληνικές καλένδες» και υπογραμμίζει σκωπτικά: «Ποιος κοροϊδεύει ποιόν; Η κυβέρνηση τον Περιφερειάρχη ή ο Περιφερειάρχης τους Ηπειρώτες;». 

Στην ανακοίνωση της παράταξης αναφέρονται ακόμη και τα εξής:

«Το έχουμε ξαναπεί και θα το επαναλαμβάνουμε. Η ευθύνη για τη ματαίωση κατασκευής του τμήματος Γιάννενα – Κακαβιά και της ολοκλήρωσης της Ιόνιας οδού (Δυτικός Άξονας) θα βαραίνει εσαεί τον Περιφερειάρχη Ηπείρου και πρώην νομάρχη Ιωαννίνων. Ολιγώρησε ως νομάρχης επί εποχής υπερυπουργού Γ. Σουφλιά (2005-2009), όταν υπήρχε δυνατότητα άνετης χρηματοδότησης. 15 χρόνια μετά, επεδίωξε την μεταβίβαση της αρμοδιότητας ωρίμανσης επέκτασης της Ιόνιας οδού μέχρι την Κακαβιά, από το Υπουργείο στην Περιφέρεια (Ιούλιος 2020) και πήρε την ευθύνη ως μη όφειλε για να αποτύχει στη συνέχεια να εντάξει το έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης, την ώρα που χρηματοδοτούνται ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη, ο Ε65 βορειότερα και η ζεύξη της Σαλαμίνας, αλλά όχι η σύνδεση της Ελλάδας με την γείτονα Αλβανία.

Και σαν να μην έφταναν αυτά τα επιτεύγματα ήρθε η ανακοίνωση του Υπουργείου για παράταση στην ολοκλήρωση της μελέτης του δρόμου Καμπή – Πρέβεζα μέσω της Ιόνιας Οδού. Δηλαδή δε θα προχωρήσει ούτε η παράκαμψη της Φιλιππιάδας μέχρι τη Γέφυρα Καλογήρου! Κατά τη συνήθη τακτική του ο Περιφερειάρχης στοχοποιεί τον πρώην Υπουργό Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστο Σπίρτζη ότι δεν ολοκλήρωσε μελετητικά τη σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια οδό και πως δεν ασχολήθηκε με το δρόμο Γιάννενα – Κακαβιά, αλλά ξεχνάει πως η Νέα Δημοκρατία έκλεισε δυο χρόνια στην κυβέρνηση και τα έργα δεν  είναι στις προτεραιότητες της! Το “Κοινό των Ηπειρωτών” έχει ξεκάθαρη θέση για τις οδικές υποδομές και τους οδικούς άξονες, την οποία έχει διατυπώσει επανειλημμένα. Υπάρχει ανάγκη συντονισμού και διεκδίκησης για την ολοκλήρωση σημαντικών έργων ώστε να ελπίζει η Ήπειρος σε ανάκαμψη και σύγκλιση με τις προηγμένες περιφέρειες». 

 

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΕΛΕΝΗ ΜΑΚΡΟΓΙΑΝΝΗ