Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΥΣΤΗΝΕΙ… – Τα «ναι» και τα «όχι» του καύσωνα

Νέα

Με αφορμή τις παρατεταμένα υψηλές θερμοκρασίες, ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) ανακοίνωσε προληπτικά μέτρα για την προστασία της δημόσιας υγείας του κοινού με ιδιαίτερη έμφαση στις ευπαθείς ομάδες, όπως είναι οι ηλικιωμένοι, τα βρέφη και τα παιδιά, οι έγκυες, ασθενείς που πάσχουν από χρόνια νοσήματα όπως καρδιοπαθείς, σακχαροδιαβητικοί, ασθενείς με χρόνια αναπνευστική πνευμονοπάθεια καθώς και άτομα που λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή, παχύσαρκοι, άνθρωποι που εργάζονται στην ύπαιθρο εκτεθειμένοι στην ηλιακή ακτινοβολία, αθλητές. Ιδιαίτερα κατά την περίοδο των υψηλών θερμοκρασιών περιβάλλοντος θα πρέπει να συμβουλεύονται το γιατρό τους για την ενδεχόμενη τροποποίηση της δοσολογίας. Σύμφωνα με τους ειδικούς, όταν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος ξεπεράσει ορισμένα όρια ανεκτά από τον ανθρώπινο οργανισμό σε συνέργια με ορισμένους άλλους παράγοντες (υγρασία, άπνοια κ.λπ. ), δημιουργούνται παθολογικές καταστάσεις ποικίλου βαθμού βαρύτητας, που μπορούν να οδηγήσουν σε βαριά νόσηση έως και στο θάνατο.
Τα αρχικά συμπτώματα μπορεί να είναι: δυνατός πονοκέφαλος, ατονία, αίσθημα καταβολής, τάση για λιποθυμία, πτώση της αρτηριακής πίεσης, ναυτία, έμετοι και ταχυπαλμία.
Όταν το θερμόμετρο χτυπήσει «κόκκινο» τότε το πιο σωστό είναι να μένουμε σε χώρους που κλιματίζονται. Αν βγούμε εκτός πρέπει το ντύσιμο μας να είναι ελαφρύ και άνετο με ανοιχτόχρωμα ρούχα από πορώδες υλικό, ώστε να διευκολύνεται ο αερισμός του σώματος και η εξάτμιση του ιδρώτα.
Μικροί και μεγάλοι, πρέπει στον ήλιο να φοράμε πάντα καπέλο από υλικό που να επιτρέπει τον αερισμό του κεφαλιού. Ενώ, τα μαύρα ή σκουρόχρωμα γυαλιών ηλίου με φακούς που προστατεύουν από την ηλιακή ακτινοβολία είναι απαραίτητα.
Αποφεύγουμε την έκθεση στον ήλιο, ιδίως για τα βρέφη και τους ηλικιωμένους.
Τα μωρά και τα νεογνά πρέπει να είναι ντυμένα ελαφρά ενώ, τα χέρια και τα πόδια τους πρέπει να είναι ελεύθερα και όχι τυλιγμένα με πάνες κ.λπ.
Αποφεύγουμε τη βαριά σωματική εργασία και τα πολύωρα ταξίδια με μέσα συγκοινωνίας που δε διαθέτουν κλιματισμό.
Κάνουμε πολλά χλιαρά ντους κατά τη διάρκεια της ημέρας και τοποθετούμε δροσερά επιθέματα στο κεφάλι και στο λαιμό μας.
Tρώμε μικρά σε ποσότητα και ελαφριά γεύματα φτωχά σε λιπαρά, (κατά προτίμηση περισσότερα φρούτα και λαχανικά).
Πίνουμε άφθονα υγρά όπως νερό, χυμούς φρούτων κ.λπ. ειδικά τα βρέφη και οι ηλικιωμένοι και αποφεύγουμε εντελώς το αλκοόλ. Αν η εφίδρωση είναι μεγάλη, συστήνεται η πρόσθετη λήψη μικρών δόσεων αλατιού.
Τόσο η διαιτολόγος Μαίρη Ναυρόζογλου όσο και ο διευθυντής της υπηρεσίας Υγείας Γιάννης Νικόπουλος μας λένε τα όχι και τα ναι των υψηλών θερμοκρασιών.
ΕΛΕΝΑ ΣΤΑΜΟΥ