ilektriko-aftokinito

Ηλεκτροκίνηση: Τι αλλάζει στις ασφαλίσεις αυτοκινήτων

Νέα

Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις στον κλάδο των μεταφορών και ασφαλειών με την είσοδο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με τα ασφάλιστρα να παραμένουν στα ίδια επίπεδα με αυτά και των υπολοίπων αυτοκινήτων. Ωστόσο, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, όπως εκτιμούν παράγοντες, θα έχει πολλές επιπτώσεις στην ασφάλιση και τις απαιτήσεις για αποζημιώσεις, καθώς η τεχνολογία γεννά νέους κινδύνους, με την ευθύνη να μετατοπίζεται εντός της αλυσίδας εφοδιασμού.  

Συγκεκριμένα, τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην ασφάλιση αστικής ευθύνης προϊόντων αυτοκινήτου, αν και θα υπάρξουν επίσης συνέπειες για τις εμπορικές ασφαλίσεις του κλάδου περιουσίας & ατυχημάτων. Οι νέες και υπάρχουσες τεχνολογίες θα πρέπει να δοκιμαστούν από τις πραγματικές συνθήκες και τις ακραίες συνθήκες οδήγησης, ενώ άλλες, νέες διαδικασίες παραγωγής, όπως η εκτύπωση 3D ή 4D, θα μπορούσαν να αλλάξουν τα χαρακτηριστικά των προϊόντων.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αποτελούνται από λιγότερα μέρη, αλλά πιο ολοκληρωμένα/ συμπαγή μέρη. Αυτό που αποτελείται από τρία μέρη σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο, σήμερα, έχει μόνο ένα μέρος σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ωστόσο, ο μικρότερος αριθμός εξαρτημάτων συνδέεται όλο και περισσότερο μέσω αισθητήρων και ενσωματωμένου λογισμικού, προσθέτοντας πολυπλοκότητα και εγείροντας ερωτήματα σχετικά με το πώς αλληλεπιδρούν αυτά τα μέρη και ποιος ευθύνεται για οποιοδήποτε ελάττωμα. Την ίδια στιγμή, η ηλεκτροκίνηση χρησιμοποιεί περισσότερα μικροπροϊόντα (μικρά εξαρτήματα), τα οποία σχεδιάζονται και παράγονται ξεχωριστά. Αν ο κύκλος ζωής διαφόρων εξαρτημάτων ενός από τα ολοκληρωμένα μέρη δεν ταιριάζει με τα υπόλοιπα, το κόστος επισκευής μπορεί να είναι πολύ υψηλό.

Επίσης, οι κίνδυνοι πυρκαγιάς και έκρηξης που σχετίζονται με μπαταρίες υψηλής τάσης θα μπορούσαν να φέρουν σωρεία απαιτήσεων στον κλάδο περιουσίας & ατυχημάτων από τους αυξημένους κινδύνους πυρκαγιάς κατά τον χειρισμό και την αποθήκευση μπαταριών. Η αύξηση της χρήσης του λογισμικού και των δεδομένων που σχετίζονται με τη χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να προκαλέσει ζημιές στον σκληρό δίσκο και στο λειτουργικό πρόγραμμα, ενώ ανοίγουν και νέα ζητήματα cyber κινδύνων.

Η ελληνική αγορά

Στην ελληνική αγορά, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα πέρυσι κατέλαβαν μερίδιο μικρότερο του 1% επί των συνολικών πωλήσεων οχημάτων, ενώ σε άλλες χώρες της Ε.Ε. τα αντίστοιχα ποσοστά κυμαίνονται σε 4%-5%, σε ορισμένες περιπτώσεις (Ολλανδία) ξεπέρασαν το 10%, ενώ στη Νορβηγία προσεγγίζουν το 50%.  Αναλυτικότερα, περίπου 100 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα εκτιμάται ότι θα έχουν βγει στους δρόμους μέχρι το 2030, σε σύγκριση με τα 7 εκατομμύρια που κυκλοφορούν σήμερα. O παγκόσμιος στόλος ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεπέρασε τα 5,1 εκατομμύρια το 2018, αυξημένα κατά 2 εκατομμύρια από το 2017.

Μέχρι το τέλος του 2019 έφτασαν τα 7,5 εκατομμύρια, ενώ το 2020 αναμένεται να είναι έτος ορόσημο για τις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων μόνο στην Ευρώπη, καθιστώντας την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο. Ωστόσο, αυτή η πρόβλεψη πραγματοποιήθηκε πριν από το παγκόσμιο ξέσπασμα του κορωναϊού (Covid-19). Σήμερα, διανύοντας την εποχή του κορωναϊού, οι προοπτικές για τις παγκόσμιες πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων το 2020 καθίστανται πιο δύσκολες, δεδομένης της παρατεταμένης διαταραχής σε εμπόρους, αγοραστές και αλυσίδες εφοδιασμού.

Ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στην Κίνα έπεσε κατά 54% τον Ιανουάριο του 2020. Παρ’ όλα αυτά, η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο ηλεκτρικών οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 45%. Το 24% ανήκει στην Ευρώπη και το 22% στις ΗΠΑ. Η Νορβηγία είναι ο παγκόσμιος ηγέτης όσον αφορά την απορρόφηση των ηλεκτρικών οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας το 56% όλων των νέων πωλήσεων το 2019. Η Γερμανία είναι η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων συνολικά, ενώ οι Κάτω Χώρες και η Ιρλανδία είναι οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές στις πωλήσεις.

Σε ό,τι αφορά τα ατυχήματα, στο σύνολό τους οι ασφαλιστικές εκτιμούν ότι αιτήσεις για αποζημιώσεις θα μειωθούν αλλά όχι βραχυπρόθεσμα. Στην πραγματικότητα αυτό που συμβαίνει σήμερα, το μέσο κόστος των αποζημιώσεων στα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες, κάμερες κ.τ.λ. έχει αυξηθεί καθώς το κόστος του συγκεκριμένου τεχνολογικού εξοπλισμού είναι πολύ υψηλό.