Επιχειρηματική… αιμορραγία και στις εκπτώσεις

Νέα

Μεγάλη πτώση σημείωσαν οι πωλήσεις κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων, με τις επιδόσεις να χειροτερεύουν ακόμη και σε σχέση με το δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων του Ιουλίου, διαπιστώνει στην καθιερωμένη περιοδική έρευνά του το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝ.ΕΜ.Υ-ΕΣΕΕ), που κάνει λόγο για μειωμένη επισκεψιμότητα και καχεκτικές πωλήσεις.

Όπως επισημαίνει, χωρίς αμφιβολία, το γεγονός αυτό ερμηνεύεται από την αύξηση των κρουσμάτων κατά τη διάρκεια του Αυγούστου, σε συνδυασμό με τα απαραίτητα για την υγεία των πολιτών μέτρα που ελήφθησαν. Ωστόσο, τα μέτρα στήριξης που έλαβε η κυβέρνηση φαίνεται να απέτρεψαν την ολοκληρωτική κατάρρευση της αγοράς.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας:
-Οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (81%) πραγματοποίησαν χαμηλότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια της θερινής εκπτωτικής περιόδου, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Οι επιδόσεις μάλιστα των επιχειρήσεων ήταν χειρότερες συγκριτικά με το πρώτο δεκαπενθήμερο των θερινών εκπτώσεων τον Ιούλιο.
-Οι μισές επιχειρήσεις (50%) εκτιμούν πως οι πωλήσεις τους υποχώρησαν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 30% κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων. Αντίθετα, μόλις μία στις τέσσερις (26%) σημείωσε ηπιότερη πτώση πωλήσεων έως 20%. Οι επιδόσεις αυτές είναι σαφέστερα χειρότερα από τις αντίστοιχες περσινές.

-Ως εκ τούτου, για την πλειονότητα των επιχειρήσεων (60%) η αγοραστική κίνηση είναι καλύτερη κατά το εκπτωτικό δεκαπενθήμερο του Ιουλίου, συμπεριφορά που επαναλαμβάνεται συστηματικά όλα τα προηγούμενα έτη.
-Περίπου ένας στους δέκα (12%) επιχειρηματίες δήλωσε πως οι πωλήσεις τους ήταν εκείνες που ανέμεναν, αφού είχαν λάβει υπόψη τους την εκδήλωση και τον αντίκτυπο της πανδημίας. Αντίθετα, σχεδόν επτά στους δέκα (68%) επιχειρηματίες αιφνιδιάστηκαν από το μέγεθος των επιπτώσεων της πανδημίας και κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις από ότι εκτιμούσαν. Οι μικρές αποκλίσεις σε σχέση με το δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων του Ιουλίου δείχνουν πως οι ελπίδες του εμπορικού κόσμου για ηπιότερης έντασης αντίκτυπο δεν επιβεβαιώθηκαν.

-Η αβεβαιότητα από την κρίση υγείας και η εφαρμογή των μέτρων ατομικής προστασίας επηρέασαν αρνητικά και την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, καθώς περισσότερες από οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (82%) κατέγραψαν συρρίκνωση της επισκεψιμότητας σε σχέση με το 2019.
-Το 85% των επιχειρήσεων θεωρεί πως η πανδημία του κορωναϊού επηρέασε σημαντικά την ψυχολογία των καταναλωτών, χαρακτηρίζοντάς την περισσότερο συγκρατημένη σε σχέση με πέρυσι.

-Οι οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (79%) υποστήριξαν πως η πανδημία έχει επηρεάσει από μεγάλο έως πολύ μεγάλο βαθμό τη λειτουργία τους, εκτίμηση η οποία, υπό τις παρούσες συνθήκες, δεν αποτελεί έκπληξη.
-Οι απαντήσεις των επιχειρήσεων σχετικά με το κόστος προσαρμογής στο νέο πλαίσιο λειτουργίας που υπαγορεύει η Covid-19 φαίνονται μοιρασμένες. Ειδικότερα, το 31% των επιχειρήσεων χαρακτηρίζει το κόστος από μεγάλο έως πολύ μεγάλο, ενώ το 30% από μικρό έως πολύ μικρό. Ενδεχομένως, η διαφοροποίηση αυτή μπορεί να οφείλεται και στο μέγεθος των επιχειρήσεων ή/και στο είδος.

-Οι μισές επιχειρήσεις (52%) θεωρούν πως η υποχρεωτική χρήση μάσκας στον χώρο του καταστήματος έχει επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργία του καταστήματος και μόλις μία στις πέντε (19%) πως το έχει επηρεάσει θετικά.
-Σχεδόν σε τρεις από τέσσερις επιχειρήσεις (73%) οι πελάτες χρησιμοποίησαν κυρίως κάρτες κατά τις συναλλαγές τους. Η εξοικείωση των πελατών με το πλαστικό χρήμα και τα μέσα ηλεκτρονικής πληρωμής, από την περίοδο επιβολής των Capital Controls σίγουρα λειτούργησαν ευνοϊκά προς αυτήν την κατεύθυνση τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, η υγειονομική κρίση και τα μέσα ατομικής προστασίας υπαγόρευσαν τον ισχυρό περιορισμό της χρήσης μετρητών (μόνο στο 4% των επιχειρήσεων χρησιμοποιήθηκαν κυρίως μετρητά).

Η έρευνα του ΙΝ.ΕΜ.Υ-ΕΣΕΕ ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 350 επιχειρήσεων που συμμετείχαν στις θερινές εκπτώσεις και δραστηριοποιούνταν στον οικιακό εξοπλισμό, στα ψυχαγωγικά/ επιμορφωτικά είδη και στην ένδυση/ υπόδηση. Το δείγμα καθορίστηκε βάσει στρωματοποιημένης δειγματοληψίας σύμφωνα με τη δραστηριότητα και τη γεωγραφική περιοχή της επιχείρησης. Το μέγιστο στατιστικό σφάλμα υπολογίζεται στο ± 5,2%.

ΕΛΣΤΑΤ: Πτώση πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο τον Ιούνιο

Ακόμη, πτώση 7,3% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Ιούνιο εφέτος, καθώς μόνον σε δύο από τις επιμέρους κατηγορίες των καταστημάτων ο τζίρος είχε θετικό πρόσημο.
Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις μειώθηκαν σε: Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (19,3%), Τρόφιμα- ποτά- καπνό (16,5%), Πολυκαταστήματα (9%), Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (6,6%), Ένδυση- υπόδηση (2,4%) και Φαρμακευτικά- καλλυντικά (0,7%). Αντίθετα, ο τζίρος αυξήθηκε σε: Έπιπλα- ηλεκτρικά είδη- οικιακό εξοπλισμό (28,8%) και Βιβλία- χαρτικά- λοιπά είδη (1,2%).
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) παρουσίασε μείωση 7,3% τον Ιούνιο 2020 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2019, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2020 σημείωσε αύξηση 7,1%. Ενώ, ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 1% τον Ιούνιο 2020 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2020.
Ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) παρουσίασε μείωση 6,9% τον Ιούνιο 2020 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2019, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2020 σημείωσε αύξηση 8,2%. Ενώ, ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης σημείωσε αύξηση 1,2% τον Ιούνιο 2020 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2020.

Κίνδυνος για τις επιχειρήσεις η στοχοποίηση

Μία ακόμη παράπλευρη απώλεια για την επιχειρηματικότητα αναδεικνύει το Επιμελητήριο Ιωαννίνων, που δεν είναι άλλη από την (ψευδή) στοχοποίηση των επιχειρήσεων.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση που υπογράφεται από τον πρόεδρο του Επιμελητήριου Δημήτρη Δημητρίου, τα υγειονομικά πρωτόκολλα πρέπει να τηρούνται να υπάρχει σχετικός έλεγχος.
«Με δεδομένο την αύξηση της πανδημίας από τον COVID-19 το Επιμελητήριο Ιωαννίνων παρακολουθεί στενά όλες τις τελευταίες εξελίξεις, ενημερώνει τα μέλη του όπου και όταν χρειαστεί για τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα πρέπει να τηρούνται καθώς και για το όποιο έκτακτο πρόβλημα προκύπτει ενώ παράλληλα από την αρχή της πανδημίας έκανε γνωστό προς κάθε κατεύθυνση πως πρέπει να τηρούνται τα μέτρα από όλους.
Θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι σε καμία των περιπτώσεων δεν θεωρούμε ότι οι επιχειρήσεις που εκπροσωπούμε θα πρέπει να μην υπόκεινται στις όποιες διατάξεις και ελέγχους διενεργούν οι επίσημοι φορείς του Κράτους», αναφέρεται αρχικά.
«Ωστόσο, δεν μπορούμε όμως να μην αναφέρουμε ότι το τελευταίο διάστημα προκύπτουν και κυκλοφορούν ανυπόστατες πληροφορίες για επιχειρήσεις ή για εργαζόμενους σε αυτές, που τους στοχοποιούν ως φορείς του ιού covid-19, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγαλύτερα προβλήματα στις επιχειρήσεις και κυριολεκτικά να δακτυλοδεικτούνται και να κινδυνεύουν με τεράστιες οικονομικές καταστροφές.
Το Επιμελητήριο Ιωαννίνων θεωρεί ότι σε μια από κάθε άποψη δύσκολη εποχή, δεν είναι ώρα για «ράδιο αρβύλα» και πως όλοι θα πρέπει να είναι προσεκτικοί γιατί πλέον το οποιοδήποτε λάθος, η οποιαδήποτε παραπληροφόρηση των πολιτών είναι ικανή να σταθεί μοιραία για την επιβίωση των επιχειρήσεων και της Ελληνικής οικονομίας», σημειώνεται στη συνέχεια.
«Για όλους εμάς όπως έχουμε τονίσει από την πρώτη στιγμή προέχει η ανθρώπινη ζωή, ωστόσο ας μη δημιουργούμε προβλήματα εκ του μη όντος για λίγα likes τα οποία θα δημιουργήσουν ανεπανόρθωτα dislikes στις επιχειρήσεις του Νομού μας», καταλήγει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση.